Camperplaats "Stoutenburght" Blesdijke Friesland

Vrijdag 6 juli: op naar Friesland.

Weer een lang weekendje op stap. Het mooie weer kan niet op deze zomer.

We gaan dit weekend van 6 t/m 9 juli naar Blesdijke, op de grens van Friesland en Overijssel. De camperplaats ligt op ca. 8 km afstand van Nationaalpark "Weerribben-Wieden"

Om 10.00 uur rijden we van Scheemda, via de A7 naar Wolvega. Vanaf Wolvega rijden we langs binnenwegen naar Blesdijke, waar we om 11.35 uur aankomen op camperplaats "Stoutenburght" Een prachtige camperplaats met heel vriendelijke beheerderspaar Anton en Karin Koning, zij gaven deze camperplaats in 2017 een behoorlijke facelift.

Ook alle voorzieningen zijn prima en super schoon toiletgebouw en douches.

De internetverbinding op deze plaats is uitstekend.

Duidelijk aangegeven deze plaats.

We hebben weer een mooie ruime plaats.

Ons uitzicht op de omgeving.

Het toiletgebouw, met douches en plaats voor de vaatwas.

Het winkeltje van Karin, met terras. Tevens een pleister-  RUST plaats voor de passerende fietsers.

Toegang tot de camperplaats.

Beheerderswoning,

En dan staat een oude Knaus Confort Caravan. Met zo een caravannetje zijn wij ooit begonnen.

Rondleiding Kasteel Old Stoutenburght - Blesdijke

In 1990 begon Gregorius Halman met het bouwwerk naast zijn woning. Olt Stoutenburght heet zijn levenswerk dat maximaal 27 meter hoog mag worden. Het is vernoemd naar Toutenburgh. Halman bouwt het kasteel van oude stenen en overige oude bouwmaterialen. Het bouwen van dit kasteel in zijn achtertuin was voor hem altijd al een jongensdroom.

In de avonduren, gaan we met Anton op excursie naar het kasteel die direct naast de camperplaats staat. We krijgen een rondleiding door het nog steeds in aanbouw zijnde kasteel. We kijken eerst rond in de kelder, waarna we via gemetselde trappen onze weg vervolgen naar de 3 bovenliggende verdiepingen. Het kasteel is ingericht met diverse oude Romaanse beelden, etc. In het kasteel worden regelmatig trouwerijen en bruiloften gehouden. Ook voor andere activiteiten kan het worden afgehuurd.

We stonden versteld van de enorme wilskracht en doorzettingsvermogen van de heer Halman, die inmiddels 70 jaar is.

Kasteel met naastgelegen woning van de heer Halman. Beide zijn met elkaar verbonden door een onderaardse gang.

De 1e dag zit er weer op. Nog even de website bijwerken en daarna gaan we slapen.

Op naar de dag van morgen.

Zaterdag 7 juli:  Fietstocht afstand 42 km.

Na het middageten, gaan we fietsen door de omgeving. We fietsen vanaf de camperplaats door De Blesse naar Wolvega.

Vlak voor Wolvega, passeren we een mooi natuurgebied, waar we via een steil bruggetje het kanaal oversteken.

Natuurgebied nabij Wolvega, grenzend aan een nieuwe woonwijk.

Van Wolvega fietsen we langs Oldetrijne naar het Natuurpark Rottige Meenthe. Een oud veenwinningsgebied. Hier komen grote groepen ganzen voor.

We vervolgen onze weg naar Ossenzijl, waar we aankomen bij de Weerribben. Hier drinken we even een kopje koffie.

Koffiedrinken op terras "de Gele Lis" in Ossenzijl. Nadien wandelen we nog even rond in het gebied.

De weerribben is een uniek gebied. Er komen vele vogelsoorten voor, waaronder IJsvogel en Roerdomp. Ook de Otter en Das leven in het gebied. Uniek om te varen met kano of fluisterboot.

We fietsen van Ossenzijl naar Kalenberg, waar we onderweg deze gerestaureerde veenhuisjes tegenkomen. Vroeger in de oude staat bewoond door veenarbeiders.

Voor Kalenberg buigen we af richting Oldemarkt, een heel mooi dorp, om vervolgens via Blesdijke terug te fietsen naar de camperplaats.

We hebben er weer een mooie fietstocht opzitten. 42 km

Vanavond genieten van kampvuur op de camperplaats.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na het kampvuur nog even TV kijken en dan naar bed. Op naar de volgende dag.

Zondag 8 juli:   Fietstocht  afstand 63,5 km.

Het is weer prachtig mooi fietsweer. Daarom ook vandaag maar weer op de pedalen. Nadat we hebben gegeten gaan we om 12.30 uur op stap. Voor vandaag zelf een knooppuntenroute uitgestippeld om en rond Giethoorn en Blokzijl.

Na zo'n 10 km fietsen door een landschappelijk bosgebied, komen we bij de brug over het kanaal Steenwijk-Ossenzijl. En ja hoor weer staat de brug omhoog. Veel pleziervaart vandaag.

Over de brug slaan we rechtsaf en rijden langs het kanaal richting de Weerribben. Nabij Muggenbeet fietsen we door een mooi waterrijk oud veenwinningsgebied. Hier zien we ontzettend veel watervogels, waaronder vele prachtig witte Zilverreigers.

We rijden een stuk door de Weerribben richting Giethoorn.

Onderweg kruisen we nogmaals het kanaal Steenwijk-Ossenzijl. En weer staat daar de brug omhoog.

Aangekomen in Giethoorn, wandelen we door het dorp. Desondanks het weer prachtig is, valt de drukte mee, ook op het water is het niet bijzonder druk. Wel lopen er zoals altijd ook nu weer veel Chinezen rond.

Vele liefelijke kleine huisjes zie je in Giethoorn overal langs de grachten. De prijzen liegen er evenwel niet om.

Om dit te willen kopen, moet je toch echt met een goed gevulde portemonnee komen, anders kun je het vergeten.

Nogmaals zo'n paradijsje.

In Giethoorn even uitrusten na ca. 30 km fietsen. Koffie drinken op gezellig terrasje.

Vanuit Giethoorn vervolgen we ons tocht verder richting Dwarsgracht en Jonen. We fietsen over een mooi fietspad, met aan weerszijden Ooievaars en bloeiende Rietorchissen.

In Dwarsgracht aangekomen, moeten we langs het water over een akelig smal fietspad met vele zeer smalle bruggetjes. Omdat er veel fietsverkeer is en evenzoveel voetgangers, lopen we hier een groot stuk op weg naar de pont in Jonen.

Ook in Dwarsgracht, zie je even als in Giethoorn weer schitterende huisjes langs de grachten staan.

Als we door de drukte in Dwarsgracht zijn, fietsen we naar het pontje in Jonen, waar we het water oversteken richting Blokzijl.

In Blokzijl rusten we even een moment. De brug staat ook daar omhoog. Ik check even mijn zelf uitgestippelde route. We hebben er nu 41 km opzitten. Volgens planning nog bijna 30 te gaan. Dit zal helaas niet kunnen, daar onze fietsaccu's het zwaar hebben gehad tegen de wind.

We nemen de gok niet. We kiezen voor een kortere alternatieve route. We fietsen van Blokzijl naar Scheerwolde. Hier fietsen we langs de Steenwijkervaart richting Steenwijk. Halverwege slaan we linksaf en komen we weer op de beginroute. We moeten dan nog 9 km fietsen en de stroom in de accu's loopt teneinde. Na weer wachten voor de brug over het kanaal Steenwijk-Ossenzijl fietsen we via Basse terug naar de camperplaats in Blesdijke. Ongeveer 500 m voor het eindpunt is mij accu helemaal leeg. Dat hadden we dus goed ingeschat.

Deze mooie fietstocht had een totale afstand van 63,5 km.

Vrijdag 9 juli:  Alweer de laatste dag op deze camperplaats.

Het is vandaag een beetje ander weer, dan de afgelopen dagen. Bewolkt en af en toe een heel klein beetje regen maar niet koud.

Na de middag gaan we op de fiets naar Steenwijk.

Als we aankomen, stallen we onze fietsen en lopen we door het centrum. We drinken een kopje koffie, waarna we onze weg weer vervolgen terug naar de camper.

We fietsen buitenom door landelijk en enigszins heuvelachtig gebied terug. Bij aankomst hebben we toch nog weer 22 km afgelegd.

Kerk met toren van Steenwijk.

Toegang tot het centrum van Steenwijk.

Winkelstraat in centrum Steenwijk.

Weer terug bij de camper, gaan we beginnen aan de voorbereiding voor het avondeten. We pakken de camper weer rustig in, om later die avond de thuisreis naar Scheemda te beginnen. We rijden via een toeristische route door het Drents Friese Woud en Drenthe terug naar huis.

We kunnen weer terugzien op een leuk weekend op Camperplaats "Stoutenburght"

Anton en Karin, bedankt voor jullie gastvrijheid en veel succes met jullie mooie camperplaats.