Ons uitstapje naar Camping-Camperplaats "De Wiltzangh" Witteveen bij Ruinen.

Aankomst: vrijdag 13 juli 2018

Mede door het mooie zomerweer van 2018, kunnen we bijna weekend na weekend met de camper op stap. We blijven met deze korte uitstapje in Nederland. Deze keer gaan we van vrijdag 13 t/m maandag 16 juli naar "De Wiltzangh" nabij Ruinen, grenzend aan het Dwingelderveld.

Foto boven en rechts.

De entree van Camping / Camperplaats

"De Wiltzangh"

We vinden weer een leuk plekje, aan de rand van het bos. Gras is er bijna niet meer, dit is door de droogte veranderd in dor hooiland.

De camperplaats voor bij de ingang van de camping. Maar ook op de camping kun je met de camper staan.

Restaurant, cafetaria, kampwinkel. Ook is hier het zwembad, speeltuin en midgetgolf te vinden.

Sanitair gebouw, gratis douchen en afwassen, keurig verzorgd.

De eerste avond, zonsondergang op de camperplaats.

Zaterdag: 14 juli 2018. Vannacht lekker geslapen heerlijk stil hier in het bos. Vanochtend wakker gezongen door de vele vogels (vooral Vinken) en het geklaag van hongerige jonge Buizerds.

In de middag maken we een fietstocht.  38 km.

Vanaf de camper, fietsen we via de camping naar het 1e knooppunt aan het Dwingelderveld.

We fietsen langs en door de Anserdennen richting Ansen. Een mooi natuurgebied aan de rand van het Dwingelderveld en overlopend naar de camping. Hier liggen enkele schitterende vennen. Ook komen hier Reeën, Dassen en Vossen voor.

Wanneer we de Anserdennen achter ons laten, rijden we door een open vlakte van hooilanden. Hier bloeit momenteel veelvuldig het Jacobskruidkruid. Schitterend gezicht die velden met de vele gele bloemen.

We vervolgen onze weg richting de Radiotelescoop aan de rand van het Dwingelderveld.

Langs nog meer Jacobskruiskruid en een mooi fietspad met langszij vele grote en kleinere vennen komen we bij de  Radiotelescoop of sterrenwacht. Hier nemen we even een rustpauze na

ca.10 km gefietst te hebben.

1 van de vele vennen op het Dwingelderveld.

De Radiotelescoop bij Dwingeloo.

Het Dwingelderveld is een groot nat heidegebied. Er komen veel verschillende biotopen voor, natte delen, droge delen, vele vennen, diverse bossoorten (Jeneverbessen) en kleine stuifzandgebiedjes. Soms moet je een stukje fietsen over een bruggetje, dit is heel bijzonder aan beide zijden groeit veel veenmos.

We hebben weer een behoorlijk stukje gefietst en komen aan bij een koffie-eethuis van Valk, nabij de A28 in Spier. Hier drinken we een kopje koffie. Onderweg hebben we geen reeën gezien en plotsklaps staat daar een reebok. Het beest is bijzonder tam en laat zich gemakkelijk fotograferen.

Vervolgens fietsen we door over het Dwingelderveld. We passeren leuke vennen met prachtige witte en rode waterlelies. Bij de Kraloerheide passeren we een vogelkijkwand. Hier achter liggen hele grote vennen, de Benderse plassen. Hier kun je honderden verschillende watervogels van dichtbij bekijken.

We vervolgen onze route richting Ruinen.

We verlaten het Dwingelderveld. Een voor Nederland uniek Nationaal Park. Het grootste natte heide-veengebied van Nederland.

Op weg naar Ruinen passeren we nog deze schitterende molen.

De Zaandplatte is een molen in de buurtschap Engeland te Ruinen in de gemeente De Wolden. Het is een rietgedekte, achtkantige houten beltmolen daterend uit 1964. De wieken hebben een diameter van 20 meter.

In Ruinen kopen we even een pakje filterzakjes voor het koffieapparaat. We zijn er doorheen en anders hebben we dus straks geen koffie,

Vanaf Ruinen gaat de reis door naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Hier kijken we nog wat rond en maken een rondwandeling door het bijbehorende belevingspark.

Op de terugreis naar de camper, fietsen we langs de schaapskooi Ruinen op het Dwingelderveld. We zijn hier net op tijd, om 17.00 uur komt de schaapherder hier aan met zijn twee honden en ca 350 Drentse Heideschapen. Hij verteld ons dat hij elke morgen 7 dagen per week om 9.30 uur met de schapen de hei opgaat en om 17.00 uur dan terugkeert. De schapen lopen dam met hun volle buikjes gewillig de schaapskooi binnen om daar te rusten.

De Schaapherder van de kudde uit Ruinen.

De schapen naderen de schaapskooi, terugkerend van weer een dagje heide.

In de prachtig recentelijk vernieuwde schaapskooi is het voor de schapen heerlijk overnachten.

Vanaf een uitzichtpunt bij de schaapskooi heb je een geweldig uitzicht over de enorme oppervlakte van het Dwingelderveld. Hier vanaf zie je ook heel mooi de vele vennen die het veld rijk is.

We hebben weer enorm genoten van deze prachtige zonovergoten fietstocht. In augustus als straks de heide volop in bloei staat doen we dit zeker nog een keer over.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zondag 15 juli 2018:

We worden deze morgen wat laat wakker, rond 9.00 uur. Geen wonder het is hier heerlijk stil en de zingende vogels hebben ons ook niet kunnen wekker vanmorgen.

Dan gaan we eerst maar even lekker onder de douche. Vervolgens ontbijt en later aan de koffie. Omdat we de accu's van de fietsen nog niet volledig hebben geladen, besluiten we tussen de middag maar eerst wat soep en karbonade te eten.

Oh ja, er is vandaag motorwegrace op TV op de Sachsenring Duitsland. Voor we gaan fietsen willen we eerst de Moto GP zien.

Omdat het warm is in de camper, hebben we de laptop even buiten gezet, profesorisch afgeschermd voor de zon. We hebben goede WiFi ter plaatse. Daardoor werkt Ziggo Go uitstekend zelfs in HD kwaliteit. Kijken naar de Moto GP

Na afloop stappen we rond 15.00 uur op de fiets.

Grazende koeien op het uitgestrekte Dwingelderveld

Prachtige fietsroute via Lhee naar Dwingeloo.

Vanaf de camperplaats fietsen we dwars door het Dwingelderveld door zeer uitgestrekte heidegebieden naar de radiotelescoop. Hierna fietsen we door de bossen naar Lhee en vervolgens naar Dwingeloo.

De bijzondere kerktoren van Dwingeloo

Ons keerpunt op de route, Camping Hoeven aan de weg. Hier koffie gedronken.

Via Dwingeloo fietsen we door naar Dieverbrug en vervolgens naar Diever. Vanaf Diever fietsen we dan het Drents Friese Wold in naar camping Hoeve aan de weg, waar we koffie gaan drinken.

Na de koffiestop fietsen we via een leuk fietspadenstelsel door schitterende bossen en heidevelden naar Geeuwenbrug, waar we de Drentse Hoofdvaart oversteken.

Vanaf Geeuwenbrug fietsen we naar Leggeloo en vervolgens naar Dwingeloo.

Hierna rijden we terug naar de camperplaats. Op de rechterfoto is duidelijk te zien hoe gortdroog de zomer van 2018 is.

We hebben na terugkomst toch weer 50,8 km op de teller staan.

Maandag 16 juli 2018:

Alweer onze laatste dag op camperplaats "De Wiltzangh"

Een zeer warme dag vandaag. Na de middag gaan we toch maar weer fietsen, omdat we hieraan veel plezier beleven.

We starten vanaf de camperplaats en rijden via leuke weggetjes eerst naar Ruinen. Vervolgens fietsen we naar het Koekangerveld en Koekange.

We vervolgen onze tour naar Echten, waar we een leuke oude plaggenhut zien staan. Van Echten gaan we  richting Pesse, een behoorlijke trip door prachtige bossen en heidevelden met drooggevallen vennen.

Van Pesse gaan we door richting Spier, om later af te buigen richting het Dwingelderveld. Over het Dwingelderveld rijden we nog ca. 11 km over de Grote Stille Heide naar de schaapskooi van Ruinen.

Na een gereden afstand van 38,6 km Kornen we weer aan bij de camper.

Ten gevolge van de enorm lang aanhoudende droge en hete zomer van dit jaar, zijn enkele vennen in de bossen nabij Echten volledig drooggevallen.

Links: Oude plaggenhut in Echten.                            Rechts: Onderweg even pauze in de schaduw.

We hebben weer kunnen genieten van een schitterend mooi lang weekend.

Aan het einde van de middag nog even wat eten en hierna rijden we via het Drents Friese Wald en Appelscha via Assen terug naar huis in Scheemda.

Tot een volgend reisverslag.