Bezoek aan SVR camping 't Oude Willemsveldt,  nabij Oude Willem.

Vrijdag 20 juli zijn we alweer voor de achtste keer op stap met de camper, voor alweer een lang weekend. Vorig weekend waren we in het zuidelijk deel van Dwingelderveld en Nationaal Park Drents Friese Wold.

Deze keer zijn we in het noordelijke deel van het gebied, waar we nog heel wat km. gaan fietsen om alles te bekijken en te verkennen.

Ook op deze plek is het even als alle voorafgaande weekenden weer behoorlijk heet en zeer droog.

We staan weer op een leuke en gezellige SVR camping, met hele goede voorzieningen en zeer gastvrije beheerders. De camping ligt op ca. 200 m. vanaf het uitgestrekte natuurpark, met veel variërend bos, heidevelden , vennen en stuifzanden.  Met honderden km. wandel en fietspaden.

De woningen van de beheerders.

Het schitterende sanitair gebouw, met toiletten, warme wascabines, douches en mogelijkheid voor de vaatwas. Ziet er heel netjes uit.

Blik over de camping, die bestaat uit 4 velden met goede WIFI en ruime plaatsen.

We komen nu al meerdere weekenden achtereen in Drenthe. Elke keer zien we dat de aanhoudende droogte verder toeslaat. Nu verdrogen zelfs de bomen langs de wegen hier op de hoge zandgronden.

Verder hebben we vandaag niet zoveel ondernomen. wat luieren bij de camper, wat gelezen en na het eten nog een stuk gewandeld door zeer mul zand.

Morgen zien we wel weer verder.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag 21 juli 2018:

Het is zeer warm. Voor de middag gaat het nog wel, maar na het middageten gaan we toch maar weer heerlijk door de bossen fietsen.

We rijden eerst richting Appelscha. Onderweg zien we koeien die in een ven verkoeling zoeken voor de enorme hitte.

Door een mooi stuk bos, komen we op het fietspad wat ons naar het Aekingerzand en de Kale Duinen voert.

Het Aekingerzand is een enorm groot stuifzandgebied. Overdag kan het er in de zomer wel 40 graden worden door invloed van zonnestraling op het fel gele zand. 's nachts kan het ook zomers bij helder weer afkoelen tot dicht bij het vriespunt

We fietsen door de Kale Duinen.

Normaal is de kleur hier meer groen, maar door de aanhoudende droogte deze zomer is alles verdord. Het gevaar voor brand is dan ook zeer groot op dit moment.

In Appelscha aangekomen, onderneem ik een behoorlijke klim omhoog naar de 33 m hoge nieuwe uitkijktoren. Boven gekomen, blijkt dat je een kaartje moet kopen in het dorp, om toegang te krijgen tot de toren. Wegens de warmte zie ik hier maar vanaf. Toch een beetje dom dat je aan de toren geen kaartjes kunt kopen, of met munten de draaideuren kunt openen.

Een bezoek is zeker de moeite waard, want eenmaal boven kun je de steden Groningen, Leeuwarden en Coevorden zien liggen.

In Appelscha is die middag weinig te beleven. We zien even hoe laat het is en besluiten om ook nog een rondje Fochtelooerveen te doen. Is een toevoeging van ca. 25 km.

Wanneer we in het Fochtelooerveen komen, fietsen we naar de uitkijktoren aldaar. Het zandpad er naar toe is erg mul en dus moeilijk fietsen.

De uitkijktoren is 23 m. hoog en heeft de vorm van een 7. Eenmaal boven heb je een geweldig mooi uitzicht over het gebied. Ook kun je heel mooi de petgaten zien, die gegraven zijn in de tijd van de turfwinning en vervening.

In het gebied komen ook Kraanvogels voor. Soms heb je het geluk om ze te kunnen spotten, maar het zijn schuwe vogels die altijd op afstand van mensen blijven.

Uitzicht op de petgaten.

Het Fochtelooerveen is voor een groot deel natte heide en moerasgebied met vele petgaten.

We verlaten het Fochtelooerveengebied en rijden door naar Fochteloo. Fochteloo staat voor vochtig bos.

In Fochteloo zien we nog een mooie klokkenstoel aan een oude begraafplaat aan de weg.

We fietsen weer verder, van Fochteloo richting Appelscha, waar we koffie gaan drinken. En zo ja het bestaat nog, regen! Terwijl we op het terras zitten begint het zowaar even te regenen na vele weken van droogte.

Maar ook dit buitje stelt in het geheel niets voor.

Vanaf Appelscha fietsen we langs mooie bos-fietspaden weer naar de camping in Oude Willem.

We hebben er weer 53 km opzitten.

Zondag 22 juli 2018:

De weersvoorspelling voor vandaag was zeer warm, maar dat valt best mee. Het is wat bewolkt en er staat een lekker verfrissende briesje. We gaan weer een etappe fietsen, vandaag na de middag via de bossen naar Wapse en Vledder, om vervolgens via Doldersum, Zorgvlied en het Doldersummerveld weer richting camping te rijden.

Bruggetje over de Vledder-A. Even rustig in het superschone water staren. Wat een geweldige biotoop. Vol met waterplanten, zoals waterpest, waterviolier, krabbenscheer, pijlkruid, etc. en veel kleine vissen als ruisvoorn en baarsjes.

Onze 1e stop is een bankje aan de Vledder-A. Zittend op het bankje kijken we even achter ons. Het slootje ter plekke is bezaaid met lege blikjes. Vraag met af welk tuig zoiets doet.

Laten deze natuurbedervers gewoon thuis blijven en deze rotzooi in hun eigen tuin gooien. Dit slaat gewoon nergens op. En dan ook nog klagen, dat ze milieubelasting moeten betalen.

Even pauzeren aan de Vledder-A

Rond Wapse en Vledder, worden heel veel Lelies verbouwd.

Onze 2e stop, nabij Boschoord bij een prachtig mooie ven.

In het Landgoed Boschoord, zien we een kleine landarbeiderswoning uit vervlogen tijden. Ten tijde van de ontwikkeling van het landgoed stonden hier enkele honderden van deze huisjes.

Via Doldersum fietsen we het Doldersummerveld op. Onder de bomen liggen een aantal Schotse Hooglanders in de schaduw. Prachtige dieren om te zien.

Via dit fietspad fietsen we helemaal dwars over het Doldersummerveld.

Vanuit Doldersum fietsen we via een lange weg verder en komen bijna weer in Vledder. We zitten dus helemaal fout. We keren om en fietsen weer terug naar Doldersum.

Van Doldersum rijden we nu wel goed in de richting van Oude Willem.

Onderweg gaan we nog even langs het onderduikershol van Diever.

Het onderduikershol, de Wigwam is een replica van het oorspronkelijke. Aan het eind van WO 2 werden hier een groot aantal onderduikers (verzetsstrijders) door de SD opgepakt en afgevoerd naar Duitsland, waar ze werden gedood. Slecht 1 persoon overleefde de oorlog en keerde terug.

De oorspronkelijke Wigwam, die door de SD werd opgeblazen, bevatte drie kamers, een woonkamer, slaapkamer en keuken.

Ook de huidige replica heeft deze indeling.

Buiten bij de ingang is een gedenksteen aangebracht, met de namen van de opgepakte personen uit het onderduikershol.

We fietsen verder naar de camping, daar aangekomen hebben we weer 51 km bijgeschreven op de teller.

Enigszins moe maar voldaan rusten we uit bij de camper.

Op naar de volgende dag.

Maandag 23 juli 2018:

Alweer onze laatste dag op camping 't Oude Willemsveldt.

Vandaag in de middag nog even naar de braderie en rommelmarkt in Diever.

We komen na 6 km fietsen aan in Diever. Even rondkijken op een leuke grote braderie. Het is helaas veel te heet om lang te blijven.

Ook vandaag vanuit Diever de start van de Drentse Rijwiel vierdaagse. Ook hiervoor is het eigenlijk wat te heet en de komende 3 dagen lopen de temperaturen nog verder op. Dus dat wordt alleen maar erger.

We fietsen door het bos maar weer richting de camper. Ook in het bos is het te heet om lekker te fietsen. Geen schaduwbankje meer vrij, dus dan maar bij de camper wachten op wat verkoeling. Later in de avond rijden we weer naar Scheemda. Alweer een mooi  lang weekend er op uit geweest. Nu op richting zomervakantie in Duitsland.

Tijdens de vier dagen dat we op camping 't Oude Willemsveldt verbleven, zijn de bomen langs de weg naast de camping heel snel verder verdroogt, door de aanhoudende hitte en droogte. Dit lijkt een enorm probleem te gaan worden. Laat het nu eens even een dag flink gaan regenen. Is de natuur ontzettend blij mee.