Reisverslag Zomervakantie 2012 deel 1  (Vorpommern - Mecklenburg - Eilanden Usedom en Rügen)

Donderdag 2 augustus, vertrekken we in de vroege morgen vanuit onze woonplaats Scheemda richting Duitsland. Ons einddoel van deze vakantie zijn de voormalige DDR-eilanden Usedom en Rügen, aan de Oostzee. We hebben ons voorgenomen meerdere stops onderweg te maken en alle Duitse autobanen te mijden. We rijden dan ook heerlijk binnendoor over rustige wegen.

Met mooi weer rijden we via Rhede de grens over richting Diepholz waar we onze 1e stop hebben gepland voor een overnachting. Een leuke camperplaats waar we rond de middag arriveren. Het is heet die dag. We gaan nog even wat rondkijken in Diepholz. De volgende morgen rijden we verder naar onze volgende stop.

Links:  Camperplaats Wietzendorf op de Luneburgerheide.         Rechts: Camperplaats Lenzer Hafen aan de Plauersee

De volgende dag 3 augustus rijden we van Diepholz naar Wietzendorf op de Luneburgerheide. Een camperplaats, welke valt onder de Duitse Topplaatsen. De Camperplaats ligt voor de camping, waar alle voorzieningen gebruikt kunnen worden. Bij de camping ligt ook een mooie zwemplas. De omgeving is uitermate geschikt om te wandelen en te fietsen.

Omdat het mooi weer zal worden, besluiten we niet langer dan 1 nacht op de camperlaats te blijven. We willen eingenlijk zo snel mogelijk richting de kust. We verlaten Wietzendorf en rijden door schitterende natuurgebieden naar Vorpommern-Mecklenburg. We komen in de middag aan in Plau am See. Deze camperplaats staat ons evenwel niet aan. We rijden door naar de oostkant van het meer, waar we plaats vinden op de camperplaats aan de Lenzer Hafen. Een mooie plek, direct aan de oever van de Plauersee.

Camperplaats aan de Lenzer Hafen (Plauersee)

Zondag 5 augustus. We maken een lange fietstocht vanuit Lenz rond de Plauersee. Onderweg brengen we een bezoek aan de stad Plau am See. Hier zie je de nog steeds merkbare herinneringen van de voormalige DDR - tijd. Slechte wegen en sommige delen van de stad nog steeds verpauperde woningen. De fietstocht verloopt voor driekwart probleemloos. Dan plotseling het laatste stuk geen verhard fietspad meer, maar slechts een nagenoeg onbegaanbaar wandelpad, waar fietsen deels totaal onmogelijk is.

Centrum Plau am See

Na een lange en vermoeiende fietstocht rond de Plauersee, blijven we nog 1 dag in Lenz en vermaken ons aan het meer. Hierna willen we vertrekken naar het eiland Usedom.

Camperplaats Bansin op het eiland Usedom aan de Oostzeekust

Dinsdag 7 augustus vertrekken we vanuit Lenz richting Oostzeekust. We rijden door het geweldig mooie gebied Vorpommern - Mecklenburg, met z'n vele grote en kleine meren. Het glooiende landschap wisseld van veel bos naar opengebieden. Aan het eind van de middag rijden we via Anklam naar de grens met Polen, waar we langs de grens naar Usedom rijden. Hier komen we na wat zoeken aan op de camperplaats in Bansin. Deze camperplaats ligt heerlijk rustig verscholen in het bos, 200 m. vanaf het Oostzeestrand.

Het is leuk vertoeven langs de boulevard van Bansin. (prachtig wandelgebied)

De vele hotels sieren de boulevard van Bansin.

Na een verblijf van 3 dagen op Usedom waar we heerlijk op het strand verbleven, leuke wandelingen en fietstochten hebben gemaakt vertrekken we in de vroege morgen van zaterdag 11 augustus langs de Oostzeekust naar het eiland Rügen. Onderweg zijn we onder de indruk van de grote en omvang van dit eiland, welke middels een hangbrug is verbonden met het vasteland. Het is rustig bij de weg en het valt ons in het bijzonder op, dat we zo weinig auto's zien met NL-kenteken. Later zal blijken, dat het gebied nog wat onbekend is bij Nederlandse vakantiegangers.

Camperplaats op Rügen (Seebad Sellin) ook weer zo'n geweldig mooie Duitse Topplaats, met alle voorzieningen.

Na een mooie reis van Usedom naar Rügen, grotendeels langs de kustlijn komen we in Seebad Sellin, ook weer direct nabij het Oostzeestrand. Seebad Sellin is een leuke badplaats met vele winkels en uitgaansmogelijkheden. We willen 5 dagen op deze plaats blijven staan en vanaf de camperplaats maken we dan ook diverse uitstapjes.

Links:  op het strand zijn vele prachtige keien te vinden.     Rechts:  zonsondergang op het strand van Sellin.

We maken enkel leuke fietstochten in de omgeving van Sellin.

Tijdens een fietstocht, moeten we met rooibootje naar de overkant.

Links: met het rooibootje naar de overkant.     Rechts:  ook op Sellin zijn hunnebedden te vinden.

Links:   Strand van Sellin aan de Oostzee.              Rechts:   de camperplaats tijdens zonsondergang.

Tijdens de dagen dat we in Sellin verblijven, is het schitternd strandweer. We genieten hier volop van. De Oostzee is voorzien van schoon water, vanaf het strand kun je honderden meters de zee inlopen. Er is weinig of geen onderstroming en eb en vloed is niet of nauwelijks merkbaar. Dit komt omdat de Oostzee een binnenzee is, met maar 1 smalle doorgang naar de Oceaan tussen Denemarken en Duitsland.

Links:   Rondvaartboot naar de krijtkust.                 Rechts:  de Seebrug in Binz

Vanuit Sellin maken we een boottocht langs de noordelijk gelegen krijtkust. We moeten tot het eindpunt 2 uur varen. We varen op de heenweg vlak langs de kust, waardoor we een geweldige indruk krijgen van de krijtkust. Na de Köningssthul keren we en varen ver uit de kust weer terug naar Sellin.

De indruk welke we kregen van de krijtkust was groot. We besluiten dan ook, de volgende dag met de camper door te rijden naar het Noordelijk gelegen Löhme. Vanuit dit dorp, kun je leuke wandelingen maken langs de krijtkust.

Links:   De prachtige krijtkust van Rügen.                         Rechts:    De Köningssthul gezien vanaf de boot.

Links:   Het Noordelijkste punt van de boottocht.                   Rechts:   Terug aan de Seebruch  van Sellin.

Camperplaats Dorfladen in Löhme aan de Noordoostkust van Rügen.

Donderdag 16 augustus, we verlaten Sellin. We hebben het daar prima naar de zin gehad. We rijden door bosrijk gebied naar Löhme. De wegen naar dat dorp zijn de laatste kilometers echt slecht. Op sommige plaatsen gaat het over de veldkeien niet harder dan 20 km. p/u. Als we op de camperplaats Dorfladen aankomen, regent het een beetje. maar als de camper staat is het ook vrij snel weer droog. Het is een heel rustig klein dorpje. Weinig inwoners ca. 400. We genieten van een weldadig gezang van de vele merels die daar voorkomen.

Geweldig uitzicht over de Oostzee al wandelend over de toppen van de krijtkust.    Rechts:  de Köningssthul.

We maken de volgende dag vrijdag 17 augustus een wandeling van ca.18 km. Op de heenweg lopen we boven de kustlijn door het Natuurpark Jasmund naar de Köningssthul. Onderweg hebben we een mooi uitzicht over de Oostzee. De wandeling is soms zwaar omdat we deels moeten klimmen. Nabij de Köningssthul dalen we via een trap met 412 treden af naar het strand. Daar aangekomen genieten we van de imposante krijtkust.

Links:  vanaf het strand uitzicht op het krijt.             Rechts: Bomen welke soms spontaan naar beneden glijden.

Gevallen bomen versperren de weg over het strand.       Ook oude scheepswrakken blijven gewoon liggen.

We besluiten via het strand langs de krijtkust terug te lopen naar de camperplaats. dit is ca. 9 km. In het begin loopt dit prima, maar na een aantal km. komen we terrecht op een zwaar keienstrand, waar normaal wandelen niet mogelijk is. We kunnen echter niet naar boven, het krijt is zacht en zeer stijl. Al klauterend en glijdend over de grote keien gaan we verder. We rusten vaak uit en na ca. 4 uur komen we aan in de haven van Löhme, waar we ons eerst zelf trakteren op een heerlijke ijssorbet.  Moe maar zeer voldaan, met een rugzak vol met prachtige stenen komen we terug bij de camper. Het was een hele beleving.

Wandelen langs het keienstrand

Toch wel indrukwekkend dit Duitse keienstrand

Weer terug in Löhme waar onze wandeling eindigde.

Zaterdag 18 augustus verlaten we het eiland Rügen. Onze vakantie zit er voor de helft op. We gaan vervolgens via diverse locatie's beginnen aan de terugreis.

Het vervolg van ons verslag met foto's heb ik omschreven in deel 2.