Reisverslag Zomervakantie 2012 deel 2  (Vorpommern - Mecklenburg - Eilanden Usedom en Rügen)

VERVOLG van deel 1

Nadat we het eiland Rügen hadden verlaten, reden we naar Rostock. We vinden daar de camperplaats bij een boer. We staan ongeveer 5 km buiten Rostock in Sievershagen.

Camperplaats bij een boer nabij Rostock in Sievershagen.

De camperplaats is op een rustige locatie gelegen. Het sanitair ziet er keurig en schoon uit. Het echtpaar, boer en boerin zijn hele vriendelijke en behulpzame mensen. In de directe omgeving ligt een groot winkelcemtrum, waar je werkelijk uren kunt verblijven.

Links:  de haven van Rostock (Saildagen)                           Rechts:   centrum van Rostock (zeer drukke stad).

Na een nachtje slapen, gaan we zondag 19 augustus op de fiets naar Rostock, het is beslist uitkijken want op de weg door de stad wordt ontzettend hard gereden. We nemen een kijkje in de haven en gaan daarna winkelen. We kopen een mooi schaalmodel driemaster. De doos is echter veel te groot om op de fiets mee te nemen. De volgende dag reizen we nogmaals naar Rotsock, maar nu met de trein om de boot op te halen.

De camperplaats aan de rand van de stad Wismar.

Dinsdag 21 augustus rijden we van Sievershagen naar het noordelijker gelegen Wismar. We komen daar op een camperplaats aan de rand van de stad.

Centrum van de stad Wismar.

In deze stad zie je naast vele mooie gebouwen, ook nog veel gebouwen (vooral kerken) met veel oorlogschade. Sommige kerken zijn ook nu nog nooit weer opgebouwd.

De oude binnenstad heeft zeer veel bezienswaardigheden.

Links:  afgemeerde visserschepen aan de kade.                           Rechts:    een oude stadspoort.

In Wismar komt de vis aan wal en wordt ter plekke aan de kade gebakken en gebraden verkocht.

Links:    Bord aan de voormalige DDR-grens aan de Elbe.                          Rechts:   de camperplaats van Dömetz;

Donderdag 23 augustus willen we van Wismar naar Schwerin rijden. Als we daar aankomen bekijken we eerst de camperplaats. Deze vinden we niet zo bijzonder en we besluiten door te rijden. Via een leuke binnenroute rijden we vervolgens naar Dömitz aan de Elbe, nog net gelegen op voormalig DDR-gebied.

Links: oude graansilo uit de DDR-tijd, omgebouwd tot een prachtig hotel - restaurant.            Rechts:    eigen creatie camper

De camperplaats in Dömitz is gelegen op een oude voormalige spoorbaan van toenmalig West- naar Oost Duitsland. Een hele landelijke plek direcht gelege aan de rivier de Elbe.

Links:  trace van de vroegere IJzeren Gordijn, nu fietspad.                 Rechts:   oude wacht- uitkijktoren

Vrijdag 24 augustus maken we vanaf de camperplaats een lange fietstocht langs de Elbe. We fietsen over het trace, van de voormalige IJzeren Gordijn. Een beetje vreemde ervaring, in een zo mooi gebied, als je bedenkt wat hier in vroegere tijden is voorgevallen. Oude mensen in dit gebied praten hier nog dagelijks over. Langs het trace staan ook nog enkele vroegere oude wachttorens van de grensbewaking. Alleen in Duitsland stond tussen Oost en West ca. 1400 km IJzeren Gordijn. Aan de Oostzijde van de grens lag vroeger een 5 km brede strook, welke volledig vrij was van bomen, struiken en bebouwing. Dit is nu nog te zien aan de vrij jonge bomen die daar groeien.

Haven van Dömitz, ook rond deze haven stond vroeger het IJzeren Gordijn.

Onze laaste avond in Dömitz.    Genieten van de zonsondergang aan de Elbe.

Zaterdag 25 augustus verlaten we Dömitz. We rijden via de brug over de Elbe naar het westen. We kijken nog eenmaal achterom. Hoe gemakkelijk reden we daar net de voormalige grens over ! Tot voor de val van de muur 7 december 1989 was dat niet mogelijk geweest. Vrijheid boven alles !!!!

Onze reis door voormalig DDR en zeker plaatsen als Wismar en Dömitz hebben veel induk op ons gemaakt.

Camperplaats in Steinhude, nabij het Steinhudermeer.

Aan het einde van de middag zaterdag 25 augustus komen we aan in Steinhude. We gaan naar het Steinhudermeer, waar we nog een aantal dagen blijven staan.

Prachtige natuurgebieden en mooie stranden omzoomen het Steinhudermeer.

Zondag 26 en maandag 27 augustus maken we een aantal leuke fietstochten rond het meer. Ook genieten we op het strand. Het is behoorlijk warm ruim 30 gr. Het Steinhudermeer is grotendeels niet diep. Het zwemwater is er van bijzonder goede kwaliteit.

De volgende morgen dinsdag 28 augustus bereiden we ons voor op de volgende trip. We rijden van Steinhude naar een camperplaats in Greven.

We parkeren onze camper op de camperplaats bij de jachthaven "Marina Alte Fahrt Fuestrup" in Greven. Een prachtige Duitse TopPlatz gelegen aan het Ems-Dortmund-Kanaal.

's Avonds maken we nog een wandeling langs het kanaal. Het is bijzonder warm die avond en we zitten dan ook tot na middernacht buiten.

Links:  Mooi kerk in het centrum van Munster.              Rechts:  Arboretum bij het kasteel in Munster.

Woensdag 29 augustus maken we langs het kanaal met super schoon water een fietstocht naar Munster. Het is weer behoorlijk warm. We maken een wandeling door de oude binnenstad van Munster met veel bezienswaardigheden, kerken en monumentale gebouwen en gevels. Ook maken we een fietstocht over de wandel-fietspromenade rond de oude binnenstad. Vanaf deze promenade hebt je een mooi uitzicht over de omgeving.

Donderdag 30 augustus, we gaan vroeg op stap want het wordt die dan 33-34 gr. We maken nog 1 stop, alvorens we naar huis zullen rijden. We rijden vanuit Greven naar de grens, om te stoppen op SVR-camping "Kroep An" in Vorden.

Camping "Kroep An" in Vorden. mooie ruime camping met goede voorzieningen.

We blijven nog 2 nachten op deze camping. Na een toch wel inspannende en vermoeiende vakantie door Duitsland, doen we het deze 2 dagen lekker rustig aan. Wel maken we nog korte fietstochtjes, maar het is verschrikkelijk warm 35 gr. Ongekend voor Nederland.

Zondag 2 september na 4 weken vakantie rijden we richting Scheemda, onze thuisbasis. We vinden het fijn om dan weer onze kinderen en kleindochter Senna te zien.

Wij kijken terug op een zeer geslaagde en ondernemende vakantie. Vooral voormalig DDR, Vorpommern-Mecklenburg sprak tot onze verbeelding. We zijn er achter gekomen, dat het ondanks de vrijheid waarin men daar nu woont en leeft nog niet is wat het moet zijn. Er moet nog heel wat gebeuren om op gelijke voet te komen met het Westduitse deel.

Afgelegde afstand ca. 2.900 km.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------