Reisverslag zomervakantie 2014

Zondag 22 juni 2014 vertrekken we vroeg in de morgen vanuit Scheemda. We hebben het plan om de 1e nacht te overnachten in de Betuwe, om daarna door te rijden naar Hoogerheide in Noord-Brabant. Het is mooi weer en bijzonder rustig op de wegen. Omdat de reis zeer vlot verloopt, besluiten we direct door te rijden naar Hoogerheide.

Direct na de middag komen we aan op SVR camping "Aan de Groene Papegaai."

Camping "Aan de Groene Papegaai"  Hoogerheide

Een bijzonder mooie ruim opgezette SVR camping, met een schitterend sanitairgebouw. De plaatsen op de camping zijn  enorm ruim. Ook is er voor de kleintjes een kleine speeltuin en voor de liefhebbers een visvijver. Ons doel is om op deze camping 3 dagen te verblijven. Hierna willen we door naar België.

Links:  de visvijver op de camping.                Rechts:   Keurig sanitairgebouw.

We maken een aantal fietstochten in de omgeving. Het weer is goed en wordt alleen nog maar beter.

Links:   vennetjes op de Kalmthoutse heide.            Rechts:   Stille getuigen van de bosbranden. Dode bomen.

Onze 1e lange fietstocht rijden we vanaf de camping richting het Belgische heide- en natuurgebied "Kalmthoutse Heide" In dit natuur- en heidegebied komen regelmatig jaarlijks bos-en heidebranden voor, waarbij honderden hectaren natuurgebied worden verwoest

Links:   de Kreekraksluizen.                  Rechts:       Windmolenpark  Schelde - Rijnkanaal

De volgende dag fietsen we van Hoogerheide naar de Oosterschelde. We bezichtigen de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnkanaal. Ook staat daar een groot wind-energiepark.

Links:    Camping nabij Katz Noord-Beveland.             Rechts:  Akker met bloeiende eetaardappelen.

Woensdag 25 juni rijden we in tegenstelling tot hetgeen we van plan waren naar Katz op Noord-Beveland. De reden hiervoor is het slechte weer in België, terwijl het de komende week in Zeeland mooi zomerweer zal zijn. We zoeken dus de zon op.  We gaan naar een boerencamping. Hele vriendelijke eigenaar verwelkomt ons daar. De voorzieningen zijn redelijk te noemen. We blijven daar voor 2 nachten.

Links:   Blik vanaf de dijk over de Oosterschelde.                Rechts:    Het binnenland achter de dijk.

Donderdag 26 juni maken we een lange fietstocht over Noord-Beveland en Walcheren. We fietsen vanaf de camping over de dijk langs de Oosterschelde naar Walcheren. De Oosterschelde is een uniek natuurgebied met super schoon water en vele vogelsoorten. Ook zeehonden en bruinvissen komen daar voor. Langs de dijk tref je af en toe mooie schelpenbanken aan, waar hele mooie schelpen te vinden zijn.

Links:  op de achtergrond de Oosterschelde-kering.          Rechts:    Bloeiende klaprozen op de dijk

We fietsen langs de Oosterschelde-kering naar het strand van Walcheren. De Zeeuwse eilanden staan bekend om hun brede en schone stranden. Ook zie je hier veel sportvissers langs de kust. We rijden langs het Veerse meer terug naar de camping. Noord-Beveland is een echt landbouw-eiland, met grote percelen eetaardappelen, suikerbieten, uien en vlas. Ook zie je er vele boomgaarden met appel- en perenteelt.

Links:   Het Veerse meer met jachthaven.             Rechts:  Oosterschelde-kering nabij Walcheren.

Vrijdag 27 juni rijden we vervolgens van Katz naar Schouwen-Duiveland. We rijden via de Oosterschelde-kering naar Westenschouwen. Hier vinden we plaats op mini-camping Westland. Een gezellige kleine camping bij een groente- en fruitbedrijf. Omdat het WK-voetbal is, heeft men de hele camping met vele vlaggetjes oranje gekleurd.

Links:    We kijken vanaf een uitkijktoren over Schouwen - Duiveland.          Rechts:  Stuifduin in natuurgebied Westenschouwen.

Tijdens ons verblijf op deze camping is het prachtig mooi zomerweer. De rest van het land heeft af en toe buien en veel bewolking, aan de kust genieten we van een heerlijk zonnetje.

We maken fietstochten over het eiland Schouwen-Duiveland. De kuststrook is zeer rijk aan natuurgebieden, leuke fietspaden lopen daar door bos- en duingebied. In Burg-Haamstede komen we een aantal leuke campings tegen en we bezichtigen daar een mooie witte molen.

's Avonds gaan we naar het strand. Bij laag water vallen hier de zandbanken droog. Hier spelen dan vele zeehonden vlak langs het strand, altijd weer een prachtig gezicht.

Links:   Burg-Haamstede                   Rechts:   Sportvissers aan het strand van Schouwen.

Ook brengen we een bezoek aan het werkeiland Neeltje Jans. We fietsen hier naar toe over de Oosterscheld-kering. Het water bruist met geweld onder ons door. Bij opkomend water richting Oosterschelde en bij afgaand water richting Noordzee. Een geweldig staaltje waterbouwkundig werk, wat het achterland behoed voor overstromingen.

Maandag 30 juni. We verlaten Schouwen-Duiveland en rijden via de Brouwersdam naar Goeree-Overflakkee. We zoeken daar een camping welke op de bewegwijzering duidelijk staat aangegeven. Ook op de navigatie staat het adres, alleen zien wij daar een nieuwe woonwijk. Bij navraag blijkt dat deze camping al jaren geleden is opgeheven. Kom op Zeeuwen haal die bordjes dan even weg. We komen uiteindelijk terrecht op een drive-in camperplaats "de Klepperstee" Zeer luxe camperplaats, verharde plaatsen met aansluitend mooi grasveldje. Super luxe santairgebouwen en heel rustig gelegen.

Links:   Camperplaats "de Klepperstee"                          Rechts:   Sanitairgebouw op de camperplaats.

's Avonds maak ik nog een fietstochtje langs het strand. Niet vergelijkbaar met Schouwen. Het strand is er veel vuiler, waarschijnlijk veroorzaakt door de aangrenzende Maasvlakte. Later die avond maken we nog een rondwandeling over de naastgelegen grote camping. De volgende morgen gaan we Zeeland verlaten.

Links:     Prachtig  grootbloeiende Buddleia.                   Rechts:    Gea even poseren tussen de veldbloemen.

Ons verblijf in Zeeland, waar we nooit eerder waren, was bijzonder aangenaam. Mooi weer gehad en veel gezien. Dinsdag 1 juli rijden we van Goeree-Overflakkee via Noord-Brabant naar Limburg. We komen t.g.v. vele wegafsluitingen veel later dan verwacht aan in Lottum het rozendorp van Nederland. We rijden naar camperplaats "in de Verte" Een voormalige camping, omgebouwd naar camperplaats. Mooie groene velden, gelegen tussen 17.000 m2 veldbloemen. De camperplaats ligt midden in de natuur ver van de bewoonde wereld. Het is er 's nachts doodstil en 's avonds kun je genieten van een schitterende sterrenhemel.

Camperplaats  "in de Verte"    nabij Lottum   Limburg.

Woensdag 2 juli. We maken een fietstocht vanuit Lottum langs de Maas. Met een veerpont steken we de Maas over en rijden door Duits natuurgebied naar het noorden. Hier gaan we weer met de veerpont naar de overzijde van de Maas. Onderweg drinken we koffie met Blauwe bessen vlaai. Op een gegeven moment zijn we de weg even helemaal kwijt. We vragen dan toch maar even hoe te moeten fietsen. Na een lange fietstocht komen we einde middag weer aan bij de camper.

Ons begindoel was het buitenland. We gaan dan ook na 2 nachtjes Limburg weer op doorreis. We gaan donderdag 3 juli van Lottum richting Blegny in België. Blegny is een oude mijnbouw streek. We parkeren onze camper op de camperplaats bij de Blegny-mijnen. Een Unesco werelderfgoed, met een leuk atractiepark erbij. Op de camperplaats betaal je alleen voor gebruik van stroom. Overige kosten zijn er niet. Ook het park is gratis toegangkelijk en nodigt uit voor een leuke wandeling.

Direct achter onze camper staat een grote Kersenboom, met heerlijke grote zwarte kersen. We mogen daar alleen maar naar kijken, want de kersen hangen veel te hoog, we kunnen er niet bij.

Links:    de oude Blegny mijn.            Rechts:    boven op de oude steenberg.

's Avonds maken we vanaf de camperplaats een lange wandeling door de heuvels rondom de mijn. Een behoorlijk zware wandeling, te meer omdat het nogal heet was die avond.

Uitzicht vanaf de oude nsteenberg bij de mijn, waar mooie planten bloeien.

Vrijdag 4 juli. We verlaten Blegny en rijden vervolgens door de Ardennen naar Luxemburg. We gaan naar camping "Um Gritt" in Bourscheid aan de Sure. Deze camping hadden we in 1983 ook al eens met de kinderen bezocht. In 2013 is de camping overgenomen door een Nederlands echtpaar, de familie Vermeulen. (bekend van de TV uitzending - Ik Vertrek - van april 2014.

We werden daar zeer vriendelijk ontvangen. De camping had een behoorlijke facelift gehad en zag er keurig uit. Toen we op de camping aankwamen, hadden we prachtig mooi weer. 's Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt naar het naastgelegen dorpje Michelau.

Camping "Um Gritt" Bourscheid aan de Sure. Hele mooie aan te bevelen camping, Ook voor SVR-leden.

De volgende dag is het mooi weer. Een beetje broeierig zelfs, zou er dan toch nog een onweersbuitje komen? In de middag maken we een lange wandeling. We klimmen vanaf de camping via allerlei trappen en rotsblokken ongeveer een uur naar boven en komen dan bij de zgn. preekstoel aan. Een geweldig uitzichtspunt ca. 400 m. boven de camping. We dalen weer af, om langs het dorp Goebelsmühle door bosrijk gebied terug te wandelen naar de camping. En ja, onderweg worden we dan toch nog verrast door een korte maar felle regenbui. Moe maar voldaan komen we na 3 uur wandelen terug bij de camper, waar we genieten van een heerlijk kopje koffie.

Links:   Restaurant voor de ingang van de camping.           Rechts:  Uitzicht over het dal van de Sure, op de achtergrond Michelau.

Zondag 6 juli. Het is al vroeg broeierig en warm weer. In de ochtend valt er af en toe wat lichte regen. In de middag breekt de zon overvloedig door en wordt het behoorlijk warm. Dit weerhoud ons er niet van toch maar weer te gaan wandelen. We klimmen vanaf de camping omhoog naar het alom bekende kasteel of burcht van Bourscheid. Vroeger was dit nog een echte ruïne, wat gratis toegankelijk was. De afgelopen jaren geheel in oude staat gerestaureerd en nu tegen een kleine vergoeding met gids te bezoeken. Na het kasteel wandelen we door het bos weer naar beneden. Een moeilijke terugweg, met vrij steile afdalingen. Op een gegeven moment komen we via de spoorbaan bij de Sure. Langs de oever van de Sure wandelen we terug naar de camping. Eenmaal bij de camper, even douchen en genieten van een koel helder biertje.

Gerestaureerd Kasteel in Bourscheid een blikvanger.

Het  zat er toch een beetje aan te komen. 's Avonds is het zeer benauwd en de lucht wordt steeds donkerder. Plotseling begint het hard te waaien een breekt er een zware onweersbui los. Alle internetverbindingen vallen uit. Pinautomaten werken niet meer, etc. etc. De volgende morgen horen we van de campingbaas dat de omgeving zwaar is getroffen door het noodweer. Veel wateroverlast en omgewaaide bomen, met her en der blikseminslag. Ook in de weilanden boven onze camping zijn een drietal kooien door de bliksem gedood.

Links:   de Sure vanaf Camping "Du Moulin" met boven het kasteel.                Rechts:  langs een wandelroute.

Tijdens onze wandeling moeilijke weg omhoog vanaf de spoorbaan.

Maandag 7 juli. We verlaten Bourscheid. We willen naar het Eifelgebergte. Rijdend door een mooi berg-heuvellandschap komen we na eerst bij een supermarkt boodschappen te hebben gedaan, aan in Pronsdorf. Hier rijden we naar camperplaats "An alten Bahnhof". Een kleine maar rustige plek in het dal.

Vanaf deze plaats maken we aan het eind van de middag een fietstocht langs de oude spoorbaan. Prachtig mooi natuurgebied, waar het niet al te moeilijk fietsen is.

Hier stopt mijn  fotoverslag:

Het begint die avond zwaar te regenen en het regent ook de volgende morgen nog hard door. Buienradar geeft aan dat het de komende dagen blijft regenen. Het is koud 13 graden en tegenstelling tot de dag daarvoor met 25 graden.

We rijden dinsdag 8 juli terug naar Limburg, wederom naar Lottum. Ook daar regen, regen, en nog eens regen. We overnachten weer op camperplaats "in de Verte" en ook de volgende morgen nog steeds zware regen en koud. We besluiten, dan maar naar de Veluwe te rijden. Dus gaan we woensdag 9 juli weer op stap. Onderweg blijft het maar door regenen. Ook de Veluwe nog steeds koud en nat. Dan maar naar huis. Komen we na Assen terrecht in warm en zonnig weer. Dus we gaan nog even een paar dagen in Gasselte staan. Daar genieten we nog 2 dagen van schitterend zomerweer en vermaken ons bij het Nije Hemelriek, een zwemplas in de Staatsbossen van Gieten-Gasselte.

Zaterdag 12 juli zit onze vakantie er op. We rijden vanuit Gasselte terug naar Scheemda.

We kijken terug op een leuke en ondernemende vakantie.

Gereden afstand: ca. 2600 km.