Vakantieverslag zomer 2015 Duitsland - Oostenrijk

Na weken van veel te koud weer, gaan we zaterdag 20 juni op vakantie. Onze planning is 4 weken Duitsland m.n. Bayern en Oostenrijk. (Mayrhofen) Zillertal.

Neem even tijd voor dit uitvoerig verslag !!!!

Theo en Gea van der Deen

Na 374 km rijden vanaf Scheemda, komen we zaterdag 20 juni aan in het Duitse Frielendorf. We gaan daar overnachten op de camperplaats aan de Silbersee.

Het is mooi weer in Frielendorf. We maken 's avonds nog een wandeling rond de Silbersee en omgeving en gaan daarna slapen. De volgende morgen zondag 21 juni rijden we dan verder richting Treuchtlingen.

Onze planning was Treuchtlingen. Daar na ca.320 km aangekomen, bleek de camperplaats helemaal bezet te zijn. Feest in de stad. We zijn daarna ca. 28 km teruggereden naar Enderndorf aan de Brombachsee. We staan daar op een mooie terrassenplaats nabij het water.

We hebben vanuit de camper een schitterend uitzicht over de Brombachsee. Het weer is goed en de omgeving is prachtig mooi, voor het maken van wandelingen.

Maandag 22 juni maken we een lange fietstocht rond de Brombachsee. Onderweg krijgen we een buitje. 's Avonds maken we nog een wandeling door de omgeving en door het dorp.

___________________________________________________________________________________________________________

Dinsdag 23 juni gaan we in de loop van de morgen weer rijden. We verlaten Enderndorf en rijden langs een toeristische route (Romantische route) naar Weilheim. De afstand binnendoor bedraagt ca. 190 km. Jammer dat de Romantische route deels niet is te rijden door een omleiding. In Weilheim staan we op een grote camperparkeerplaats. Het is prachtig weer en we hebben in de verte een mooi zicht op de nog zwaar besneeuwde Oostenrijkse Alpen.

De volgende morgen woensdag 24 juni rijden we om 9.00 uur van Weilheim door naar Mayrhofen in het Zillertal Oostenrijk. We gaan binnendoor, via Bad Tolz rijden we Oostenrijk binnen. Langs de Achensee en Wiesing komen we op een hoog plateau, waar we een geweldig uitzicht hebben over het Zillertall. Via een tunnel komen we in het Zillertal en rijden we naar Mayrhofen Tirol. Aankomst 11.45 uur, gereden afstand 134 km.

Aankomst bij Camping Mayrhofen Zillertal Tirol.

De camper staat weer op z'n plaats. Tijd voor koffie bij familie.

We staan tegenover mijn zuster en zwager, die al 13 jaar de gehele zomer op de camping staan. Ze zijn goed bekend in deze omgeving en dat is voor ons alleen maar een voordeel.

Vanuit de camper en vanaf de camping hebben we een mooi zicht op de nog zwaar besneeuwde toppen van de Alpen. De laatste weken is er door het veel te koude weer nog veel sneeuw gevallen.

Gelukkig is het tijdens ons verblijf op de camping heerlijk zomerweer.

Na de middag gaan we wandelen door Mayrhofen. Een prachtig dorp met vele bezienswaardigheden.

Het gemeentehuis van Mayrhofen.

Ben je op zoek naar een leuk appartement of vakantiehuis, in Mayrhofen zijn er voldoende te vinden.

Midden in het centrum, kom je zo maar een boerderij tegen.

Donderdag 25 juni. Het is prachtig weer. We gaan met z'n allen naar de Hintertuxer Gletscher in het Tuxertal

Met de kabelbaan gaan we in 3 etappes omhoog van 1500 naar 3250 m. Temperatuur beneden in het dal 23 gr. boven op de bergtop is het dan -4 gr.

Wachten op de kabelbaan, die ons naar de top moet brengen.

We gaan omhoog naar het 1e station, waar we moeten overstappen.

Aankomst op 1e station. Even genieten van het uitzicht.

We zijn op station 2 aangekomen. Tijd voor een rustpauze.

Het is op station 2 maar 7 gr. Toch is het heerlijk in het zonnetje.

Er wordt nog volop gebruik gemaakt van de skipistes.

Onderweg naar de top, naar de Gefrorene Wand. Hoogte 3250 m.

Temperatuur - 4 gr.

Om vallend gesteente te voorkomen, is een deel van de gefrorene wand ingepakt in harmonicagaas. Door ijsafzetting geeft dit een geweldig effect.

De gefrorene wand, op de top van de berg. Grensgebied Italiaanse Dolomieten.

De hoogste top van het gletsjergebied.

De Olperer 3476 m.

Voor eind juni ligt er nog bijzonder veel sneeuw.

Even een blik over de Italiaanse Dolomieten.

In de verte kijken naar de Grossglockner.

Eenmaal terug in het dal, maken we nog een wandeling naar een waterval.

De altijd maar stromende waterval. Hiervan zijn er heel veel in Oostenrijk te bezichtigen.

We hebben enorm genoten van ons reisje met de kabelbaan naar de Hintertuxer Gletscher.

De volgende dag vrijdag 26 juni, maken we met onze familie een lange wandeling vanuit het Tuxertal naar de Schlegeisspecher Stausee.

Voor we naar de stausee kunnen, moeten we 15 minuten wachten om door de tunnel te kunnen. Er is maar 1 rijstrook.

We beginnen met goede moed aan onze lange wandeling over de rotspaden.

Overal in de almen lopen kooien los. Voorzien van klokken om hun hals.

Berg opwaarts komen we veel beken en watervallen tegen.

Ondanks het lopen in op goede bergschoenen, doen mij na een paar uur de tenen zeer. Dus maar even afkoelen in ijskoud smeltwater. Nadien geen last meer gehad.

We zijn bijna boven, op het grensgebied met Italië.

Boven drinken we heerlijke verse almenmelk bij een Italiaanse boer.

Nog nooit zulke heerlijke melk gedronken, je proeft de kruiden.

Doorkijkje door het dal, op de route.

Wild stromend water

Op de terugweg rusten we nog even uit.

Weer beneden bij de Schlegeisspecher Stausee

Zaterdag 27 juni onze laatste dag in Mayrhofen maken we nog een lange fietstocht door het Zillertal. De heenreis hebben we schitterend weer, maar als we teruggaan overvalt ons een pittige onweersbui.

Omdat er nog veel smeltwater van de bergen stroomt, moet de Ziller nog heel veel water afvoeren.

Fietsbrug over de Ziller.

Blik op dorpje omringd door de mooie almenweiden.

Even schuilen voor de regen. Later zullen we toch nog weer nat worden.

Zondag 28 juni. Vroeg in de ochtend, liggen de toppen van de bergen in de nevel. Dit door de regen van de dag ervoor.

We gaan vandaag Mayrhofen weer verlaten en zullen onze tour verder vervolgen door Duitsland. We drinken nog een kopje koffie en nemen afscheid van de familie, die nog enkele maanden blijven.

Links en Rechts, Mayrhofen

in sluierwolken gehuld.

Campinghotel, waar we heerlijk hebben gegeten.

Nog even toosten voor we vertrekken.

Als we zondag 28 juni rond 9.30 uur vertrekken uit Mayrhofen is het redelijk rustig bij de weg. We rijden het Zillertal uit en kijken op de hoogte van de Achensee nog eenmaal achterom het dal in. We weten het zeker. Hier komen we later nog een terug.

We rijden weer via Bad Tolz, Garmich-Partenkirchen en nogmaals een stukje Oostenrijk naar het Zuid-Duitse Nesselwang in Beieren.

Daar komen we rond 14.00 uur aan op de Camperplaats. We hebben dan weer 203 km gereden.

Aankomst op de camperplaats in Nesselwang.

Leuk plekje, heerlijk rustig tussen de bloemen.

Doorzicht p het stadje Nesselwang.

Waar je ook komt in Beieren, overal zie je dit type kerktorens.

We blijven 2 dagen en nachten in Nesselwang. Het is er erg heet 32-35 graden. Wandelen is geen plezier mee en fietsen gaat gewoon niet.

We willen dan ook zo snel als mogelijk richting de Bodensee, zodat we verkoeling kunnen vinden aan het water.

We vertrekken dinsdag 30 juni dan ook om 9.30 uur richting Lindau aan de Bodensee. De camping daar blijkt boordevol te staan en voor ons is er dan ook geen plaats meer. We rijden een klein stukje naar het noorden, naar Tettnang. Hier vinden we om 12.30 uur een kleine camper-parkeerplaats. Heel rustig en we staan lekker in de schaduw. Ondertussen is de temperatuur opgelopen tot 38 gr.

Aan het begin van de avond, maken we een wandeling door Tettnang. Gereden afstand deze dag, 102 km.

Leuk plekje daarin Tettnang, heerlijk in de schaduw.

Het Raadhuis van Tettnang.

Leuke bouwstijl in het centrum van Tettnang.

En wat is er met deze hitte dan zaliger, dan een koel glas bier?

's Avonds in Tettnang begeeft mijn fotocamera het. Het objectief sluit niet goed. Met wat trucjes is het toch nog mogelijk weer foto's te maken. Ik moet echter wel na het maken van een foto de camera uit en weer aanzetten voor de volgende opname.

We staan nog steeds niet aan het water van de Bodensee. We besluiten woensdag 1 juli door te rijden naar Meersburg. Het is nog warmer dan de dag daarvoor. Pechgeval nr. 2 dient zich aan. De kilometerteller van de camper valt uit. Dan maar verder op de teller van de navigatie.

We verlaten om 9.10 uur Tettnang en komen om 10.50 uur aan op de camperplaats in Meersburg. Afstand 36 km.

In de loop van de middag wordt het meer dan 40 gr. We wandelen dan ook snel naar beneden naar de boorden van de Bodensee.

Eenmaal beneden nemen we de rondvaartboot over de Bodensee, die ons langs het eiland Mirnau naar Konstanz brengt, waar we de stad gaan bezichtigen. Op de boot is het heerlijk met een fris windje.

In Meersburg moeten we vele trappen naar beneden om bij de Bodensee te komen, dit is een hele afdaling.

Mooie doorkijkjes in Meesburg.

In Meersburg stappen we aan boord van de Austria om een boottocht te maken naar Konstanz, aan de overkant.

Meersburg gezien vanaf de boot.

We varen via het eiland Mirnau naar Konstanz.

Aan wal is het 39 graden. Op het water is het best uit te houden.

We zijn in Konstanz van boord gegaan en maken een wandeling door de prachtige stad.

Konstanz met vele mooie gevels en veel kunstschatten.

Vele nauwe straatjes in het centrum van Konstanz.

Weer terug in Meersburg na een fijne boottocht over de Bodensee.

In de avonduren van woensdag 1 juli, verlaten we alweer de camperplaats in Meersbug. Het is daar een drukte van belang, de bedoeling was toch a dat we de volgende morgen door zouden rijden naar Stockach aan de westkant van de Bodensee. We rijden ongeveer 35 km en komen dan om 19.20 uur aan op Camperplaats/Camping Papiemuhle. Heerlijk rustige plaats in de vrije natuur.

Heerlijk in de vrije natuur op Camperplaats Papiermuhle. Alle voorzieningen zijn daar aanwezig.

Op de fiets van Stockach naar Ludwigshafen Bodensee. Dat wordt terug een hele zware trip. We moeten veel klimmen en het is bloed heet in de brandende zon.

Centrum van Ludigshafen.

Vrijdag 3 juli klaar voor vertrek naar Donauworth aan de Donau.

De camper - P-Plaats in Anchbach geen aanrader !!!!!

___________________________________________

Vrijdag 3 juli. We vertrekken om 9.30 uur van Stockach naar Donauworth. Als we daar na een door de warmte zware rit aankomen, blijkt daar de camperplaats niet te vinden. Nadat we wat eten rijden we verder. Onze navigatie brengt ons naar nog 2 plaatsen, maar ook daar kunnen we niet terecht.

Dan maar weer verder, nu naar Ansbach. Daar komen we om 17.30 uur aan. Op de camperplaats staan auto's voor het zwembad geparkeerd. Deze mogen er niet staan. Met het achteruit rijden raak ik met de fietsendrager een AUDI achterlicht kapot.

Later opgegeven en afgehandeld met de politie, voor de verzekering. Een pechdag dus.

Tot overmaat van ramp, 's nachts bijna geen oog dicht gedaan. Op 25 m afstand van de campers razen om de 5-10 minuten lange goederentreinen langs. Wij komen er niet weer! Echt geen plek om te overnachten. Afstand die dag: 322 km

Na een onrustige nacht en de heersende hittegolf, besluiten we om zo snel als mogelijk Ansbach te verlaten. We rijden zaterdag 4 juli om 7.30 uur naar de Altmuhlsee in Gunzenhauzen. Dit ligt noordelijker dan onze planning was, maar we willen naar het water om verkoeling te zoeken.

We komen om 8.30 uur aan op de daar gelegen camperplaats 100 m van het meer. Behoorlijk vol maar we vinden toch een leuke plaats.

Afstand gereden: 32 km.

De Altmuhlsee een leuke plaats om een paar dagen te verblijven.

De camperplaats in Gunzenhausen aan de Altmuhlsee.

Kiosk en sanitair gebouw bij de camperplaats Gunzenhausen.

2 dagen heerlijk aan het water onder de bomen in de schaduw, lekker zwemmen. Dat is pas bijkomen van de hitte.

Na een paar leuke dagen in Gunzenhausen, gaan we verder. Omdat we door omstandigheden nogal wat van de geplande route zijn afgeweken, besluiten we om de trip naar Passau achterwege te laten. We vertrekken maandag 6 juli naar Mitterteich aan de grens met Tsjechië. We komen door een prachtig berggebied in Hoog Beieren. We komen daar rond de middag aan op Panoramacamping Grosbucelberg. Gereden afstand: 185 km.

Onderweg naar Mitterteich. Even wat eten bij een autohof aan de snelweg.

Aankomst bij Panoramacamping Grosbuchelberg Mitterteich.

Vanuit de camper hebben we een geweldig uitzicht op Mitterteich en omgeving.

Een prachtig sanitair gebouw maakt deel uit van de camping.

We maken tegen de avond een wandeling van 5 km naar de stad Mitterteich. Het loopt gemakkelijk berg afwaarts. We doen boodschappen en lopen daarna terug richting camper. Dat valt even behoorlijk tegen, we moeten een heel stuk omhoog lopen. Daarvoor is het eigenlijk veel te warm.

De volgende morgen, dinsdag 6 juli vertrekken we richting Blankenburg in de Harz. We doen lekker rustig aan. Het is toch een behoorlijk stukje rijden en nog steeds erg warm. We rijden door Halberstadt. Als we ongeveer 30 minuten later op de camperplaats in Blankenburg staan breekt een enorm zwaar onweer los. Even late is het weer droog en rijden brandweerauto's, politie- en ziekenauto's af en aan. Blikt dat Halberstadt is getroffen door een tornado met windsnelheden van tegen de 200 km p/u. Enorme schade aan woningen, omgewaaide bomen, gekantelde vrachtwagens, etc. Blij dat we daar op tijd weg waren. Wie weet wat er gebeurt was met de camper. Afstand: 302 km.

Aankomst in Blankenburg Harzgebergte waar we hevig onweer krijgen.

De volgende morgen is het heerlijk afgekoeld. We maken een mooie wandeling door de oude stad. Nu is het klimmen geen probleem meer.

Uitzicht over Blankenburg

Na ca. 200 m klimmen komen we bij een oud kasteel.

Het oude kasteel wat thans wordt gerenoveerd.

Blankenburg heeft een hel mooie oude Barok tuin.

Woensdag 8 juli rijden we door naar Wahrenberg aan de Elbe. We gaan dar overnachten bij een boer. Hele leuke plaats. We zitten rondom in de ooievaars. Veel jongen op de nesten, die bijna uitvliegen. ´s Avonds gaan we wandelen langs de Elbe. Gereden afstand 317 km

Even een tussenstop tussen Blankenburg en Wahrenberg.

Het leuke plekje bij de boer, waar we overnachten.

Rivier de Elbe lengte 1063 km.

Jonge ooievaars op de nesten, direct naast de camper.

Donderdag 9 juli, we hebben nog een volle week vakantie. De bergen hebben we wel gehad en we willen nog een weekje verblijven op de prachtige Luneburgerheide. We gaan rond 9.00 uur Wahrenberg weer verlaten, op weg naar Amelinghausen. Onderweg gaan we even stilstaan op een P-plaats achter restaurant Schenk's. Als we weer weg willen rijden slaat de motor niet meer aan. Geen stroom meer op de accu. Heel vreemd. Maar wat ik ook doe, geen leven in te krijgen. Dan maar de ANWB gebeld. Die laat de ADAC naar ons toekomen. Conclusie is dat waarschijnlijk de dynamo het heeft begeven. Met startkabels wordt de motor weer gestart. ADAC adviseert ons naar huis te rijden en de motor niet meer uit te zetten. We vervolgen onze weg naar huis.Onderweg nog even spannend, of we voldoende diesel hebben, maar dit blijkt net te gelukken. Rond 18.00 uur komen we thuis aan.

De camper aangesloten aan de kabel en de volgende morgen loopt hij bij de 1e tik. Binnenkort naar de garage om de zaak te laten repareren.

Zo zie je maar weer!  Alles vooraf gedaan aan onderhoud om pech te voorkomen en dan toch slaat het pechduiveltje toe. Maar we kijken ondanks wat tegenslagen toch terug op een leuke vakantie. Gereden afstand  Amelinghausen naar Scheemda 298 km.

Belangrijkste is dat wij heelhuids thuis zijn gekomen en de mechanische schade is te herstellen.

We hebben in bijna 3 weken totaal  2814 km. gereden. Iets minder dan de gelande 3100

Even stoppen met draaiende motor nabij Oldenburg, op weg naar huis.

Houston whe have a problem !!!!