Reisverslag van onze Zomervakantie 2017

Dit reisverslag van onze zomervakantie 2017 bestaat uit 4 delen. Aan het eind van elk deel staat een link naar het volgende deel. Klik op deze link om door te gaan naar het volgend deel.

Woensdag 12 juli.

We vertrekken in de ochtend rond 11.00 uur uit Scheemda. Onze 1e stop hebben we gepland op Camperplaats "Bos & Heide" in Bergen Limburg. We komen hier rond 14.30 uur aan.

Impressie van Camperplaats "Bos & Heide" met beheerderswoning en klein toiletgebouwtje. In de avond worden we hier heel hartelijk verwelkomd door de beheerdersvrouw. Leuke plaats aan de rand van Nationaal Park

"de Maasduinen"

Donderdag 13 juli:  Het is mooi zonnig en warm weer. We maken een fietstocht van 42 km door het Nationaal Park de Maasduinen. Schitterende natuur met veel afwisselende variatie en goede fietspaden.

Impressie van het Nationaal Park de Maasduinen, met heuvels, bos, heidevelden, stuifzand, vennetjes en grote meren, waaronder het prachtige Reindersmeer.

Tijdens onze fietstocht, komen we langs een oude toren in Bergen. Deze is kapotgeschoten tijdens de oorlog. Hij is tot dusverre nog nooit weer opgebouwd.

Ook komen we langs het Kasteel ruïne Bleijenbeek Afferden.

Deze is niet toegankelijk voor publiek, maar doet dienst als vleermuizenburcht.

Vrijdag 14 juli:  We hebben in de morgen wat regen. In de middag knapt het weer op. Rond 19.00 uur gaan we nog fietsen. We rijden de grens over naar het Airport Weeze in Duitsland. Deze ligt vlak bij de camperplaats, waar we dan ook veel laagvliegende passagiersvliegtuigen zien. Als wij bij het vliegveld zijn, vertrekt er evenwel geen enkel toestel meer.

Leuk fietspad naar Airport Weeze.

Onderweg langs vennetje, we zien ook nog kraanvogels in de verte bij het ven staan.

Zaterdag 15 juli:  We gaan eerst boodschappen doen en even rondkijken in Nieuw Bergen. Daarna aan het eind van de middag nogmaals naar het vliegveld, maar weer geen vliegtuig zien opstijgen. Eenmaal weer bij de camper vlogen ze wel weer af en aan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zondag 16 juli: Om 9.30 uur verlaten we Bergen en rijden we de grens over naar Gerolstein in de Vulkaaneifel. We rijden in hoofdzaak alleen binnenwegen, door een prachtig gebied. Na wat omleidingsroutes komen we om 12.40 uur aan op de Camperplaats in Gerolstein.

Gerolstein, een mooie plaats in de Vulkaaneifel. Gelegen aan de z.g.n. Dolomieten, de rand van een oude vulkaan. Verder heeft Gerolstein een leuk centrum met mooi wandelpark.

De Camperplaats van Gerolstein is een gemeentelijke instelling. De overnachtingskosten bedragen € 10,00 per etmaal, incl. 2 personen, elektra en water. Je hebt daarbij gratis dagelijks toegang tot het naastgelegen schitterende hallen- en freibad. Heerlijk zwemmen en douchen.  (onderstaande foto's)

Maandag 17 juli: Het is behoorlijk warm. Toch maken we een wandeling naar boven, naar het oude vulkaangebied rond Gerolstein.

Tijdens de klim naar boven uitzicht op Gerolstein.

Na een middelzware klim naar boven, komen we na ongeveer 1,5 uur aan bij de Papenkaulkrater van ca. 10.000 jaar oud. Deze is voor het grootste deel door de tijden heen gevuld met sediment.

Ondergrondse vroegere uitstroom van lava.

We komen langs de Buchenloch grot. Gemiddelde temperatuur binnen ca.10 graden. In de grot leven grote aantallen vleermuizen.

In de nabijheid van de vroegere vulkanen, zie je overal de enorme basaltblokken.

Boven bij de Muteley, het hoogste punt van de oude vulkaan. Mooi uitzicht op Gerolstein. De rand van deze oude vulkaan, gaat steil naar beneden.

Dinsdag 18 juli:  Het is behoorlijk heet die dag. rond 10.30 uur verlaten we Gerolstein.

We willen naar Daun ook in de Vulkaaneifel. Voor we daar naar toe gaan willen we onderweg de vulkaan Kalem bezoeken bij Birresborn. We parkeren de camper op een P-plaats in het centrum van Birresborn en volgen de wandelroute naar de vulkaan.

Het is behoorlijk heet, als we de klim naar boven maken, naar de vulkaan Kalem.

Zonder onderweg veel te drinken en wat te eten, is het niet te doen. We rusten vaak even uit, omdat de temperatuur inmiddels is opgelopen naar 34 gr.

We hebben een geweldig mooi uitzicht vanaf de oude vulkaanrand, over het Eifelgebergte.

Onderweg zoen we veel grote basaltblokken, die vroeger door de vulkaan zijn uitgestoten.

Onderweg na 1,5 uur klimmen zien we geen routeaanduiding meer naar de vulkaankrater Kalem.

We gaan na enige tijd weer naar beneden en vervolgen onze weg naar een camperplaats in Daun, waar ook vulkaanmeren liggen.

Onderweg komen we langs het Meerfeldermaar, ook een oud vulkaanmeer. Hier stappen we even uit en maken we een wandeling naar het kratermeer

We vervolgen onze weg, opzoek naar een camperplaats. In Gillenfeld gelegen aan het Pulvermaar. Hier is geen plaats meer vrij en we rijden door naar Daun. Deze camperplaats staat ons niet aan. Dus gaan we verder.

Na nog een uurtje rijden langs vele mooie binnenwegen, komen we zonder het te weten uit bij de Moezel. Hier vinden we in Bremm aan de Moezel een hele mooie camperplaats, waar we dan ook gaan staan.

Het is verschrikkelijk heet en we ondernemen die avond dan ook niets meer. We gaan douchen en blijven tot laat in de avond rustig bij de camper zitten.

Camperplaats Oster - Franzen in Bremm, met hotel en wijnproeverij.

Ingang naar de camperplaats.

We staan op een leuk plekje. Hebben ook nog wat schaduw wat best aangenaam is met de verzengende hitte van 35 gr.

Gebouw waar we konden douchen en voorzien van super goed overig sanitair.

Woensdag 19 juli:   Het is weer 35 gr. We doen die dag dan ook weer niets anders dan rustig bij de camper zitten. Lekker luieren. 's Avonds lopen we even het dorp in waar we gaan eten.

De volgende morgen, vertrekken we naar Riol aan de Moezel.

Voor het vervolg van ons verslag,  KLIK op volgende link:      2017 Zomervakantie 2