Reisverslag zomervakantie 2018  deel 1

Om de pagina niet oneindig lang te maken, hebben we dit reisverslag geschreven in meerdere delen.

Aan het einde van elk deel kunt u klikken op een: hyperlink naar volgend deel.

Vrijdag 27 juli:  dag 1

’s Morgens om 8.30 uur rijden we weg uit Scheemda. We gaan bij Rhede de grens over en rijden via rustige binnenwegen richting Oldenburg. Hierna nemen we de A28 om via Delmenhorst richting Soltau te rijden. Onderweg veel wegwerkzaamheden.

Vanaf Sotau verlaten we de autobaan en gaan via de Luneburgerheide naar de camperplaats Rippenhof in het kleine dorpje Becklingen. Hier komen we om 12.30 uur aan.

We plaatsen de camper in de schaduw onder grote Eikenbomen, want het is behoorlijk heet.   ca. 34 gr. ’s Avonds maken we nog een korte wandeling door de omgeving. Hiervoor is het eigenlijk te heet. We zitten tot laat in de avond nog buiten. De ventilator in de camper draait op volle toeren en zorgt voor verkoeling. We gaan naar bed en met alle ramen open en de ventilator op stand 1, vallen we uiteindelijk in slaap.

De Rippenhof is een oude boerenerfplaats , met grote Eikenbomen en oude schuren.

Ook worden er nog koeien gehouden en er lopen een aantal Ezels rond.

De Sanitaire voorzieningen zij goed verzorgt. De kosten voor een overnachting bedragen totaal € 8,00 per nacht incl. stroom.

Deze oude schuur is ingericht als verblijfplaats voor campergasten compleet met een bar

Bij de boerderij staat ook nog een oude vluchtelingen kar, uit 1939 herkomst Polen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag 28 juli:  dag 2

Het is behoorlijk heet deze dag. ’s Morgens blijven we bij de camper. Na het eten stappen we op de fiets, om een bezoek te brengen aan Gedenkstatte Bergen-Belsen, voormalig concentratiekamp van de SS.

Het kamp is gelegen ongeveer 6 km zuidelijk van Belsen, in een schitterende omgeving op de Luneburgerheide. Echter deze plaats heeft een gruwelijk verleden 1940 – 1945.

Hier zijn ca. 50.000 Joden en overige omgebracht, of gestorven door ziekten.

Wanneer je het voormalig kamp oploopt, bekruipt je gelijk een gevoel van afschuw en emotie, dat er mensen (beesten) waren die dit andere mensen hebben aangedaan. Bij het zien van de vele aanwezige massagraven waarin tienduizenden mensen bijeen liggen begraven die in dit kamp door de SS zijn gemarteld en als beesten zijn afgeslacht, wordt je enorm stil en voel je de ellende van die tijd.

Toen de geallieerde legers in april 1945 het kamp bevrijden, lagen duizenden lijken en skeletten in het kamp verspreid. De geallieerde legers, hebben met grote afschuw een einde gemaakt aan dit gebeuren en de duizenden lijken begraven in de nu aanwezige grafheuvels. Ook na de bevrijding van het kamp, stierven er nog vele gevangenen ten gevolge van besmettelijke ziektes.

De gevangen waaronder vele kinderen die het hebben overleefd, zijn voor hun verdere leven getraumatiseerd. Deze verschrikkingen mogen nooit meer worden vergeten !

Geplaatste gedenkmuren op het kamp Bergen- Belsen.

De vele massagraven op dit kamp, met hier begraven de vele tienduizenden doden zetten je weer met beide benen op de grond.

Her en der door nabestaanden geplaatste gedenkstenen.

De teksten op de gedenktekens zeggen genoeg over de afschuw van het gebeurde tussen 1940 en 1945

Ook de zusjes Frank, Margot en Anne zijn hier op jonge leeftijd gestorven aan de verschrikkelijke vlektyfus. Het gedenksteentje spreekt boekdelen, ze liggen elders op het kamp begraven in een massagraf.

Hier op deze plek, in een geweldig mooi natuurpark hebben tussen 1943 en 1945 de onmenselijke en afschuwelijke taferelen zich afgespeeld.

Een overzicht over het voormalig kamp, met daarover verspreid de vele massagraven, waarin soms meer dan 6000 doden per graf liggen.

Een stukje verwijderd van de toenmalige hoofdingang van het kamp, ligt het spoorweg emplacement Rampe, waar de gevangen met de trein in veewagons aankwamen en met vrachtwagens verder naar het concentratiekamp werden afgevoerd.

We zouden nog graag meer van het kamp willen zien, maar een opkomende enorme onweersbui dwingt ons om naar de expositiehallen te gaan om daar te schuilen.

Wij zitten dan droog in de expositiehallen, maar onze fietsen staan in de stromende regen. Wanneer we weg willen fietsen, blijkt de fietsaccu van Gea het vele water niet te hebben overleefd. Waarschijnlijk zekeringen kapot en dus geen stroom. Dat wordt dus een zware trap van 14 km terug naar de camper. Onderweg in Bergen doen we nog even wat boodschappen en drinken we een kopje koffie.

Maandag maar zien hoe dit euvel moet worden opgelost bij een fietszaak in Bergen.

Het bezoek aan voormalig concentratiekamp Bergen-Belsen heeft een diepe indruk op ons gemaakt.

Zondag 29 juli:  dag 3

Gelukkig is het na de bui van gisteren enigszins afgekoeld. We hebben dan ook goed geslapen. Wat mij dwars zit is de fiets van Gea. Hoe lossen we dat even op.

Kom op het idee om het laaddeel van de accu te ontkoppelen. Blijkt behoorlijk wat condens in te zitten. Heb hierna alle elektronicaonderdelen in de zon goed laten drogen. Na een uur of vier heb ik alles weer gemonteerd en jawel het functioneert weer. Ook het opladen van de accu werkt weer perfect.

Dus vanmiddag maar weer even fietstochtje maken over de Luneburgerheide.

We rijden vanaf de camper door bos en open veld naar Wietzendorf. Wat ons opvalt, de fietspaden zijn meest onverhard.

Als we in Wietzendorf aankomen, bezoeken we daar even een dorpsfeest.

Ook hier geldt weer dat Duitsers van lekker eten en veel bier drinken houden.

We fietsen ook nog even langs de camperplaats in Wietzendorf, bij camping Sudsee Camp.Hier hebben we eerdere jaren al 2 keer gestaan.

Dan rijden we via een andere route weer terug naar Becklingen.Onderweg komen we langs het Wietzendorfer Moor. Een waar vogelparadijs.

Vlak voor Becklingen bezoeken we nog even een militaire begraafplaats.

Hier liggen 2401 gesneuvelde soldaten met zeer jonge leeftijden begraven. Uit: Engeland, Amerika, Canada, Australië, Polen, Rusland, Joegoslavië en Afrika.

Weer iets, om even bij stil te staan en over na te denken, Zij vielen allen voor onze vrijheid.

We fietsen terug naar de camper. In de avonduren pakken we de zaak wat op, op weg naar de dag van morgen. Dan willen we richting Sleeswijk-Holstein naar de Oostzeekust.

Maandag 30 juli: dag 4

Na het ontbijt, rijden we rond 9.00 uur weg van Becklingen. We rijden via Soltau naar de autobaan richting Hamburg. De drukte ook om en nabij Hamburg valt best mee. We rijden lekker door. Na Hamburg staat de zaak in een keer stil, er staat een enorme file en via de radio vernemen we helemaal niets. Later na een dik uur stapvoets rijden blijkt dat er een vrachtauto is gekanteld, waardoor de weg over 2 banen was afgesloten. Eenmaal hier voorbij rijd het weer lekker vlot weg, richting Lubeck.

We plannen de reis verder in richting Oostzeekust. We gaan naar een camperplaats in Scharbeutz. Daar aangekomen blijkt deze helemaal vol te staan en het is er ook echt hutje mutje op elkaar staan.

We keren en rijden richting Natuurpark Hosteinische Schweiz. Daar komen we na wat zoeken aan op een mooie camping met aparte camperplaats Augstfelde, aan de Vierer See. Nabij Bosau.

Omdat we een zeer warme tour achter de rug hebben van ruim vijf uur, door de vertragingen, besluiten we hier te blijven. We kunnen de camper hier mooi deels in de schaduw parkeren.

’s Avonds maken we nog even een korte wandeling langs het strand en over de camping.

Enkele foto’s van de camperplaats, met goede voorzieningen en ca. 300 m vanaf het mooie meer, waar het heerlijk zwemmen is.

Dinsdag 31 juli: dag 5

We hebben een warme nacht achter de rug. Ook vroeg in de morgen is het alweer heet. Het lijkt er op dat deze topzomer van geen wijken wil weten.

’s Morgens blijven we rustig bij de camper, lekker in de schaduw. Na de middag gaan we fietsen rond de Plöner See, een route van 37 km.

Al snel blijkt dat het zwaar fietsen is. Het gebied van de Hosteiner Schweiz is behoorlijk heuvelachtig en we stijgen af en toe 20-60 m.

De temperatuur loopt verder die middag op naar ca. 34 gr. We fietsen langs verschillende dorpen en steden. Dichtbij de camping passeren we Bosau. Daarna via Sepel, Dersau en Acheberg door naar Plön. In deze plaats helemaal noordelijk van het meer, gaan we na 28 km fietsen even wat drinken. Hierna willen we even in de stad gaan winkelen, maar daarvoor is het veel te warm.

Enkele foto's van de stad Plön. Leuk winkelcentrum, mooie oude kerk en een mooi rusthuis boven de stad, was vroeger een Burcht, eigendom van rijke familie.

We willen vanuit Plön na de rustpauze onze weg vervolgen richting camperplaats. Maar we komen er niet uit. Waar moeten we langs?

Aan wat inwoners van de stad gevraagd hoe te moeten fietsen, maar die weten het ook niet zo goed uit te leggen. Uiteindelijk vinden we toch de goede route. Vermoeid dat we zijn, willen we bij de opstapplaats van rondvaartboot wat gaan eten, maar dat gaat daar niet. Even vragen aan de schipper van de boot of hij nog naar Bosau vaart. Dat doet hij inderdaad over 10 minuten.

We kunnen mee, samen met de fietsen. Dan blijkt dat we niet kunnen pinnen aan boord.

Ook heb ik stom genoeg onvoldoend cash geld meegenomen. Dan moeten we dus toch nog een heel stuk fietsen in de hitte. Plots komt de schipper op ons af. We mogen mee naar Bosau als ik dan de volgende dag even het geld kom brengen. Wat een aardige man. We stemmen in en gaan aan boord.

In het ca. 80 m. diepe meer, ontstaan in de ijstijden liggen hele mooie eilandjes. Het lijken wel Tropische Archipels met fraaie bomen. Het meer heeft een oppervlakte van meer dan 30 km2. Het is een waar paradijs voor sportvissers, zeilers en zwemmers.

Uiteindelijk meren we af in Bosau, we stappen voldaan van boord. Schipper bedankt, en tot morgen als ik het geld kom brengen.

Dan fietsen we nog ca. 3 km terug naar de camperplaats.

Even wat eten en daarna nog even zwemmen in het super schone water van de Vierer See.

Woensdag 1 augustus: dag 6

Al redelijk vroeg opgestaan, het is heerlijk weer. Lekker afgekoeld na het buitje van gisteravond.

Weer volop zon. Rond 11.30 uur eerst even het geld brengen naar de schipper van de boot van gisteren. Daarna gaan we eten, om vervolgens naar het strand aan de Vierer See te gaan. Stoeltjes mee en lekker in het zonnetje aan het water.

Ook een paar keer heerlijk gezwommen in super schoon water, met fijne zandbodem. Wel snel heel diep water vanaf de kant.

Heel mooi strand – zonneweide en schoon zwemwater aan de Vierer See. Heerlijk gezwommen deze middag.

Daarna terug naar de camper. Even rustig zitten. Daarna eten en nog even fietsen in de avonduren.

Fietsen aan de overkant van het meer door mooi natuurgebied. Wel een slecht fietspad.

Door de enorme droogte en de hete zomer is het koren al vroeg van het land. We fietsen over een landtong tussen de Plöner See en de Vierer See. Een mooi natuurgebied.

Na terugkomst, koffiedrinken en nog even naar het meer voor een laatste foto van de zonsondergang. Dan de camper voorbereiden op het vertrek morgenvroeg. We proberen dan opnieuw een plaatsje te vinden aan de Oostzeekust.